07 August 2008

Latar Belakang

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=e8Yim8oWGac]

Rakan Muda telah dilancarkan di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur pada 29 Oktober 1994. Program ini telah diiktiraf sebagai sebuah program pembangunan sosial dengan tumpuan untuk melahirkan generasi pewaris yang sempurna bertanggungjawab, aktif, berkeyakinan dan berupaya mengawal diri serta menghapuskan amalan-amalan negatif seperti melepak dan sebagainya.

Pendekatan pelaksanaan Program Rakan Muda adalah berdasarkan kepada sembilan Gaya Hidup yang digubal bagi memenuhi citarasa golongan muda. Sembilan Gaya Hidup tersebut ialah Rakan Rekreasi, Rakan Wajadiri, Rakan Sukan, Rakan Kecergasan, Rakan Wirausaha dan Wiramahir, Rakan Masyarakat, Rakan Cinta Alam, Rakan Seni Budaya dan Rakan Kecergasan.

Sejak Rakan Muda dilancarkan sehingga tahun 2006, seramai 5.35 juta remaja telah menyertai Program Rakan Muda melalui 267,489 aktiviti. Program ini telah mendapat sambutan yang mengalakkan daripada remaja kerana ia berkonsepkan “Dari Remaja Untuk Remaja”.

Berdasarkan sambutan yang mengalakkan, Mesyuarat Jemaah Menteri pada 9 Mei 2007 telah bersetuju untuk meneruskan program ini di bawah Program Rakan Muda dengan pendekatan baru bersesuaian dengan keadaan dan keperluan semasa di mana golongan remaja lebih terdedah kepada cabaran globalisasi dan arus pembangunan negara yang pesat.

0 comments:

Post a Comment

 

All About Sekretariat Rakan Muda Unisel

My photo
To gather all SRM UNiSEL members and give out latest Rakan Muda and SRM UNiSEL's activity. This could be a platform for group members to get to know each other and maybe plan for something better together in here.

mal tag

Lagu Rakan Muda

Admin



Syahrul Hisham Bin Abdul Azim (Presshark)
No Tel : 019-2483171

Nur Nabihan Binti Hazahlan (An.Nabihan)
nabihan.an@gmail.com

Email SRM UNISEL
srmunisel2u@gmail.com

Pengumuman Penting !!!
yang ingin buat sebarang pengumuman sila rujuk admin


Members

srmunisel2u Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Blogger Templates