24 December 2009

SRM-UNISEL ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Natal


SRM-UNISEL ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Natal kepada seluruh penganut agama Kristian UNISEL dan Selamat Tahun Baru kepada warga UNISEL dan seluruh rakyat Malaysia.




Sedikit Info Xmas mengikut Wikipedia
Penganut Kristian merayakan hari kelahiran Nabi Isa(Jesus) yang disebut sebagai Hari Krismas atau Hari Natal pada 25 Disember pada setiap tahun.

Sarjana Kristian menyatakan tahun sebenar Nabi Isa ialah pada tahun 6 atau 7 sebelum masehi. Mungkin juga pada tahun 8 dan 6 sebelum tarikh masehi. Ketidakpastian tarikh ini tidaklah menghairankan kerana gereja Kristian zaman dahulu tidak mementingkan tarikh. [1]

Hari raya yang terbesar dalam agama Kristian ialah Paskah bukan Hari Natal. Hari Natal itu baru dirayakan di Persidangan Rome tahun 354 m , di Contantinople 376 m dan di Antiochia 388 m Menurut Usener, mulanya Hari lahir Nabi Isa disambut pada 6 Januari. Tetapi Paus Liberius menukar kepada 25 Disember. Gereja-gereja Katholik merayakan hari lahir Nabi Isa pada 7 Januari sehingga sekarang.




Santa Klaus
Sinterklas (dalam bahasa lain juga dikenal dengan nama Santa Klaus, Santo Nikolas, Santo Nick, Bapak Natal, Kris Kringle, Santy, atau Santa) adalah tokoh dalam berbagai budaya yang menceritakan tentang seorang yang memberikan hadiah kepada kanak-kanak, khususnya pada Hari Natal.

Santa berasal dari sebuah watak dalam sebuah cerita rakyat di Eropah dan ianya berasal dari seorang lelaki yang bernama Nikolas dari daerah Myra, dilahirkan sekitar 280 M lokasi yang tidak jauh dari daerah Myra (Demre) di negara Turki. Ayahnya adalah seorang yang berbangsa Arab yang bernama Epifanius manakala Ibunya bernama Nonna. Nikolas adalah seorang yang taat pada agamanya, dia adalah seorang dermawan  yang suka memberikan hadiah kepada mereka yang merupakan golongan fakir.

Watak Santa kemudian menjadi sebuah watak yang penting dari tradisi Natal di dunia barat dan juga di Amerika Latin, Jepun dan bagian lain di Asia Timur.

Hari Sinterklas dirayakan di seluruh dunia pada tanggal 6 Desember.

0 comments:

Post a Comment

 

All About Sekretariat Rakan Muda Unisel

My photo
To gather all SRM UNiSEL members and give out latest Rakan Muda and SRM UNiSEL's activity. This could be a platform for group members to get to know each other and maybe plan for something better together in here.

mal tag

Lagu Rakan Muda

Admin



Syahrul Hisham Bin Abdul Azim (Presshark)
No Tel : 019-2483171

Nur Nabihan Binti Hazahlan (An.Nabihan)
nabihan.an@gmail.com

Email SRM UNISEL
srmunisel2u@gmail.com

Pengumuman Penting !!!
yang ingin buat sebarang pengumuman sila rujuk admin


Members

srmunisel2u Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Blogger Templates